آموزشی

سنسور حضور (PIR)

سنسور حضور (PIR)

عملکرد سنسور حضور افراد به این صورت است که، اطلاعات بخش های مختلف ساختمان را به صورت مداوم و لحظه ای جمع آوری نموده و آن را به سیستم کنترل مرکزی ارسال می کند و در صورت تشخیص خطر در محیط، فورا از سیستم مرکزی برای شما پیام ارسال می شود و این فرایند به صورت خودکار و اتوماتیک صورت می گیرد.

 

آشنایی با سنسورهای هوشمند: سنسور حضور افراد  (PIR)

با استفاده از انواع تجهیزات و ابزارهای هوشمند می توان یک خانه معمولی را به یک خانه هوشمند تبدیل کرد و سنسور ها از پرکاربردترین و مهم ترین تجهیزات خانه هوشمند به شمار می روند. یکی از انواع آن، سنسور حضور افراد است و به اختصار PIR نامیده می شود. همان طور که از نامش مشخص است، برای تشخیص حضور افراد در بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و از تکنولوژی های گوناگونی برای تشخیص حرکت استفاده می کند.

استفاده از سنسور حضور افراد در ساختمان، مزایای زیادی را برای ساکنین آن به همراه دارد که می توان به مواردی همچون ایجاد امنیت و آسایش بیشتر، افزایش کیفیت در زندگی و صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره نمود که در ادامه مقاله به طور مفصل در مورد آن صحبت خواهیم نمود.  در واقع مهم ترین ویژگی آن، موضوع ایجاد امنیت است و به همین دلیل، به سنسورهای امنیتی معروف هستند. آنها همچون یک نگهبان و محافظ، از خانه و محل مورد نظر شما مراقبت نموده و در صورت بروز حادثه و رخداد، با شناسایی آن، بلافاصله با ارسال پیام به گوشی شما، از بروز خسارت جلوگیری می نمایند.

عملکرد سنسور حضور افراد PIR

در ابتدا باید به این نکته ی مهم اشاره کنیم که سنسور PIR می توانند به منزله ی چشم و گوش ساختمان بوده و با کارکرد خود، عواملی نظیر دما، حرکت، فشار و رطوبت درون محیط را به خوبی تشخیص دهد. عملکرد سنسور حضور افراد به این صورت است که، اطلاعات بخش های مختلف ساختمان را به صورت مداوم و لحظه ای جمع آوری نموده و آن را به سیستم کنترل مرکزی ارسال می کند و در صورت تشخیص خطر در محیط، فورا از سیستم مرکزی برای شما پیام ارسال می شود و این فرایند به صورت خودکار و اتوماتیک صورت می گیرد.

با استفاده از سنسورهای تشخیص حضور افراد، تمامی اطلاعات مربوط به تاریخ و ساعت ورود و خروج افراد در سیستم ثبت می شود که می توان از آن طریق، به اطلاعات جامع و دقیقی از رفت و آمدهای  افراد دست یافت و یا در زمان هایی که در خانه حضور ندارید و فردی وارد خانه شما می شود، این سنسور به سرعت دما و گرمای بیشتر در محیط را تشخیص داده و پیام هشدار برای شما صادر می کند و یا اقداماتی مانند به صدا در آمدن زنگ هشدار، فعال شدن دوربین های امنیتی، روشن شدن چراغ ها، قفل کردن درب ها و در صورت لزوم تماس با شماره های از پیش تعریف شده در سیستم را انجام می دهد و به صورت مداوم محیط مورد نظر را کنترل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *